SZPONZORÁLT TARTALOM
Ebben a cikkben bemutatjuk, hogy miből is tevődik össze a rendszergazda szolgáltatás, és kitérünk arra is, hogy miért van kiemelkedő szerepe a rendszergazdáknak a modern üzleti környezetben, miért van minden cégnek szüksége rájuk.
Kik a rendszergazdák?
A rendszergazdák magasan képzett IT szakemberek. Ők felelősek az informatikai rendszerek tervezéséért valamint karbantartásáért, felügyeletéért. Feladataik közé tartozik a szerverek üzemeltetése, a hálózatok konfigurálása, a biztonsági intézkedések kialakítása és az esetleges hibák diagnosztizálása. Emellett a rendszergazdák felelősek a szoftverek frissítéséért és a rendszerek teljesítményének optimalizálásáért is.
Vegyük sorra tételesen is a rendszergazdák legfontosabb feladatait.
A rendszergazdák fontos feladatai közé tartozik:
- a rendszerek megtervezése,
- az irányelvek meghatározása,
- a rendszerek üzemeltetése,
- a szoftveres-hardveres beállítások elvégzése,
- az erőforrások optimalizálása,
- a céges számítógéppark tervezése,
- a szükséges adatmentések elkészítése,
- a frissítések elvégzése,
- a spamek szűrése,
- a felhasználók, a felhasználói fiókok és jelszavak kezelése,
- a céges levelezőrendszer beállítása, karbantartása,
- a biztonságos home office munkavégzés feltételeinek megteremtése,
- a technikai support,
- és igény esetén akár az informatikai edukáció is
A listát ki lehetne egészíteni további teendőkkel is, de most szorítkozzunk a felsoroltakra.
Miért kiemelten fontos a rendszergazdák munkája?
A mai technológia által irányított világban kiemelten fontos, hogy minden cégnek legyen rendszergazdája, aki kézben tartja a vállalkozás informatikai hátterét.
Azt is tudni kell, hogy az informatikai rendszerek kezelése, az elvégzendő feladatok sokrétűek és folyamatosan változnak, így a rendszergazdáknak az adaptáció is a feladatuk, fontos az új trendek kapcsán megjelenő lehetőségek kiaknázása, valamint az ezekkel egyidejűleg megjelenő problémák megoldása is.
Egy szó, mint száz a rendszergazdák szerepe kritikus minden vállalati környezetben.
De mégis mik azok a faktorok, amik elengedhetetlenné teszik ezt a munkakört?
Nézzük meg ezt részletesen is:
1.Az informatikai biztonság megteremtése
Hogyan teremthető meg az informatikai biztonság? Miért kell erre kiemelten nagy figyelmet fordítani?
A cégek számára az egyik legnagyobb kihívást jelentő, és egyúttal legfontosabb dolog az informatikai biztonság megteremtése.A cyber-támadások és adatlopások azonban egyre jobban terjednek. Sajnos sokak fejében jelen van az a gondolat, hogy ugyan velem, az én cégemmel ilyen nem történhet meg. Fontos azonban tudatosítani, hogy ezek elől a támadások elől senki sincs biztonságban, mindenkinek védekeznie kell, megelőző lépéseket kell tennie, hogy ha bekövetkezik a baj, akkor ehhez tudjon nyúlni, és mérsékelni tudja a károkat. Erre az egyetlen valóban működő módszer a megfelelő adatmentés készítése.
Nézzünk egy példát arra, hogy mi történik, ha zsarolóvírus támadás ér egy céget, hogyan tud megvédeni minket egy ilyen helyzetben a megfelelő adatmentés. Tehát megtörtént a baj, cégünket támadás érte. A legtöbb esetben ilyenkor a támadók egy tetemes váltságdíjért cserébe azt ígérik, hogy visszaszerezzük adatainkat. Fontos szabály, hogy nem szabad nekik hinni, mert nincs garancia arra, hogy ez valóban meg fog történni. Ha van megfelelő, a cég rendszergazdája által készített adatmentésünk, akkor egy ilyen helyzetben ehhez vissza tudunk nyúlni, vissza tudjuk állítani az összes az adatmentés időpontjában meglévő adatot.
Mivel ezek a támadások egyre gyakoribbak, és védekezni ellenük csak adatmentéssel lehet -ez pedig ugye a rendszergazdák feladata, így ezeknek az IT szakembereknek a szerepe egyre csak fontosabbá válik a vállalatok számára.
Emellett a rendszergazdák felelősek a tűzfalak és biztonsági protokollok beállításáért is. Ezek a lépések is segítik a vállalkozásokat abban, hogy védeni tudják érzékeny információikat, üzleti titkaikat.
2.A megbízható működés biztosítása
A vállalati informatikai rendszerek folyamatos működése nélkülözhetetlen a hatékony üzleti folyamatokhoz.
A rendszergazdák segítenek a szerverek és hálózatok folyamatos monitorozásában, az esetleges hibák korai felismerésében, és a gyors reagálásban a problémákra. Ezen kívül a rendszergazdák tervezik és végzik el a rendszerek szükséges frissítéseit és karbantartását, minimalizálva ezzel az esetleges leállások és adatvesztések kockázatát.
Ez a nagy kép, de ehhez a témakörhöz tartozik az összes céges eszköz, például egy nyomtató vagy egy céges laptop is, ezek is a céges számítógéppark részét képezik. Arra, hogy a cég igényeinek melyik a legmegfelelőbb eszköz a rendszergazdák tesznek javaslatot, később pedig felügyelik ezeknek az eszközöknek a működését, karbantartják őket.
3.A megfelelő technikai support, a védőháló
Még a megfelelő intézkedések, protokollok betartása, elvégzése esetén is sokszor előfordul, hogy valami meghibásodik vagy esetleg vírustámadás ér egy céget. Ilyenkor nagyon nagy szerepe van annak, hogy a vállalkozás tud-e kihez fordulni. Ha egy cégnek van rendszergazdája, aki eleve mindent karban tart, és a fellépő hibákat is kezelni tudja az nagyon nagy előny.
A rendszergazdák úgymond egy védőhálót képeznek a vállalkozások körül. Mondani sem kell, hogy az ellenkező esetben, ha egy cég mögött nincs megfelelő IT szakember, akkor az nagyon rossz helyzetben van.