SZPONZORÁLT TARTALOM
Egy telefon meghibásodása mindig nagy fejtörést okoz tulajdonosa számára. Okostelefonjaink ugyanis ma már az életünk részét képezik, minden fontos adatot rajtuk tárolunk, ezért nem szívesen adjuk ki őket a kezünkből még akkor sem, ha javításra van szükség.
Vannak azonban olyan meghibásodások vagy sérülések, amikor elengedhetetlen szerviz segítségét kérni – különösen akkor, ha a probléma eleve akadályozza a készülék használhatóságát.
Ilyen például, amikor a kijelző teljesen betörött, netán a készülék elázott, vagy valamilyen ismeretlen okból kifolyólag nem kapcsol be. A szervizekben az egyik leggyakoribb kérdés az ár után az időtartamra vonatkozik, hogy mégis mennyi ideig tart egy telefon megjavítása?
Erre azonban soha nem lehet egyértelműen válaszolni, mert a telefon szervizelés időtartama számos tényezőtől függ. Hogy mindenre kiterjedő tanácsokkal, tippekkel és információkkal tudjunk szolgálni a témában, a cikk elkészítéséhez a Xiaomi Szerviz & Bolt csapatát hívtuk segítségül!
A hiba jellegétől
Az egyik legfontosabb tulajdonság, ami meghatározza a telefon szervizelés időtartamát, az nem más, mint a hiba jellege. Közel sem mindegy ugyanis, hogy mit kell javítani, hiszen vannak problémák, amelyek percek alatt elháríthatók, míg másokhoz inkább napokra lesz szükség.
Mindez pedig márkától függetlenül kijelenthető mindegyik telefonról. Egy hangszóró vagy egy mikrofon javítása ugyanis rendszerint nem tart tovább egy-két óránál abban az esetben, ha a beavatkozást végző szervizes rendelkezésére áll minden szükséges eszköz és alkatrész.
Amennyiben azonban a telefon nagyon összetörött, több alkatrészét is cserélni kell, netán olyan ismeretlen hiba ütötte fel a fejét, ami alaposabb diagnosztikát vagy utánajárást igényel, akkor a néhány órás javítás gyakran akár több napig is elhúzódhat.
A telefonszervizelés kapcsán egyébiránt sajnos nagyon sok tévhit kering. Sokan úgy vélik például, hogy egy kijelző vagy egy akkumulátor cseréje alig pár perc alatt megvan, hiszen a korabeli okostelefonokon sem tartott tovább ez a beavatkozás.
Csakhogy a technológia fejlődésével a szervizelés is összetettebbé vált. Az akkumulátorokhoz már nem lehet hozzáférni a hátlap lepattintásával és a kijelző cseréjéhez sem elegendő eltávolítani az előlapot, illetve meglazítani néhány csavart.
Egy új akkumulátor beépítésekor például nagyon sok modellnél ki kell feszíteni a helyéről a hátlapot vagy a kijelzőt, majd utána még több alkatrészt, kábelt és egyebet is annak érdekében, hogy az alkatrész egyáltalán hozzáférhetővé váljon.
A ragasztás miatt magát az akkumulátort is nehéz eltávolítani, de az összeszereléskor is akadhatnak problémák, hiszen akár a hátlapot, akár a kijelzőt távolítottuk el hozzá, azt minden esetben csak speciális ragasztóval tudjuk visszarögzíteni a helyére.
Leginkább ez az oka annak, hogy nem ajánlott otthoni körülmények között elvégezni a telefon javítását, hiszen még egy egyszerű alkatrészcseréhez is speciális szerszámokra, kiegészítőkre, illetve nem kevés gyakorlatra lesz szükség. A minőségi alkatrész beszerzéséről pedig még nem is beszéltünk!
A telefon korától
A telefon szervizelésének időtartamát jelentős mértékben meghatározza az is, hogy milyen korú modellről van szó. Ennek a hátterében nem annyira a szaktudás, mint inkább az alkatrészellátottság áll, hiszen minél régebbi egy készülék, jellemzően annál nehezebb hozzá beszerezni a szükséges kiegészítőket.
A frissen boltokba kerülő telefonok jellemzően még évekig gyártás alatt állnak, ami azt jelenti, hogy bármilyen cserealkatrészre is van szükség, az jellemzően rögtön elérhető hozzá, nem kell feleslegesen várni a beszerzésre.
Ez egy többéves modellnél azonban nem minden esetben van így! Bár az emberek többsége 2-3 évente lecseréli a telefonját, azonban nagyon sokan vannak, akik 4-5 éves készüléküket javíttatnák, mert hozzájuk nőtt, megszokták már, illetve nincs is szükségük jobb modellre.
Különösen egy céges telefon vagy egy idősebb személy által megszokott készülék esetében gyakori az akkumulátor- illetve a kijelző csere, ami természetesen nem lehetetlen feladat, azonban a legtöbbször nem is lehet elvégezni a munkát egy-két óra alatt.
Ennek az oka, hogy a régebbi telefonokhoz a legtöbb szerviz nem mindig tart készleten alkatrészt, azt jellemzően meg kell rendelni, és ennek az átfutási ideje napokkal is megnövelheti a szervizelés időtartamát.
Itt érdemes még beszélni az újabb telefonok specifikus szervizigényéről is. Egy-egy frissebb modellhez nem ritka, hogy speciális szerszámok, eszközök vagy kiegészítők kellenek, ami szintén növelheti a javítás időtartamát.
Ritkább eset, hogy valaki annyira új okostelefont szeretne javíttatni, hogy ahhoz még éppen ebből kifolyólag nem állnak rendelkezésre megfelelő alkatrészek, vagy egy olyan ritka modellel rendelkezik, hogy ahhoz csak külön rendelésre lehet elérni bármit is.
Az alkatrész elérhetőségétől
Amint az a fentiekből már kiderült, az alkatrész elérhetősége jelentős mértékben befolyásolja a telefon szervizelésének időtartamát. Ezt érdemes hangsúlyozni, mert nagyon sokszor annak ellenére is ez a probléma áll a háttérben, hogy a gyártók mindent elkövetnek például az átfedések érdekében.
Ez a gyakorlatban annyit jelent, hogy nagyon sok készüléknél alkalmaznak hasonló kapacitású, méretű és tulajdonságú elemeket. Különösen nagy az átfedés például az akkumulátorok és a kijelzők között, így csak a Xiaomi esetében például bevett szokás, hogy hasonló alkatrészekből állnak a Redmi, a Poco és a központi termékcsalád egyes modelljei.
Ilyen háttérrel sokkal könnyebb biztosítani a megfelelő alkatrész-ellátottságot, hiszen amennyiben ugyanaz az akkumulátor négy-öt modellhez is megfelelő, akkor egyszerűbb készleten tartani, mint egy olyan telepet, ami csak egyetlen készülékhez alkalmazható.
Ez különösen fontos tulajdonság a szervizelés időtartamának tekintetében, miközben egyszerűbb a logisztika, továbbá az alkatrészek árán is megfigyelhető a megfizethetőbb jelleg.
Nyilvánvalóan az átmeneti szállítási problémákkal egyetlen szerviz sem tud előre kalkulálni – a járványidőszakban ez gyakran okozott gondot –, de amennyiben minden elérhető, kifejezetten ritka, hogy 1-2 napnál tovább tartson a javítás folyamata.
Sem pénzt, sem időt nem spórolunk az otthoni javítással
Rengetegen azért nem viszik szervizbe telefonjukat egy esetleges hiba orvoslásának érdekében, mert úgy vélik, hogy otthoni javítással pénzt és időt lehet megspórolni. Valójában azonban ez az esetek többségében nem állja meg a helyét, éppen ellenkezőleg!
Az otthoni javítás azon túl, hogy rendkívül rizikós, egy működésképtelen telefon esetében ugyanúgy meg kell várni a hozzávaló alkatrészek és kiegészítők megérkezését, ami a gyakorlatban azt jelenti, hogy maga a folyamat biztosan napokig elhúzódik.
Esetenként ez sokkal hosszabb időt felemészthet, mint a szerviz, ahol jó eséllyel raktárról, tehát azonnal tudják biztosítani a cserealkatrészt, így elromlott készülékünk akár már másnap elkészülhet.
Az időmenedzsmentet figyelembe véve tehát az otthoni javítás egyáltalán nem nevezhető előnyösnek, és a legtöbbször még pénzt sem spórolunk vele. Az alkatrészt ugyanis ilyen esetekben is ki kell fizetni, de hozzá még nem ritkán speciális kiegészítőkre, szerszámokra és egyebekre egyaránt szükség lehet.
Arról pedig még nem is beszéltünk, hogy mi történik abban az esetben, ha elrontjuk a javítást, vagy csak egyszerűen nem sikerül megfelelően szétszedni és összerakni a készüléket, így végül mindenképpen szervizhez kell fordulnunk, ami ezzel már többletköltség lesz.