Sok mítosz kering az elektromos autókkal kapcsolatban a nyilvánosságban. Hogy segítsünk kiszűrni az igazságot a legendákból, összeállítottuk egy a rövid kis anyagot.
1. mítosz: Az elektromos autók korunk gyümölcsei
Tény: ez nem teljesen igaz. Az elektromos autó első prototípusát Jedlik Ányos István magyar pap és fizikus fejlesztette ki 1828-ban. Egy villanymotorral hajtott kisautót alkotott.
Csak egy évtizeddel később jelent meg több elektromos autó prototípusa.
1832-ben a skót Robert Anderson feltalált egy elektromos kocsit, 1835-ben pedig Seabrandus Stratting professzor és asszisztense egy kisméretű elektromos autót, amely akkumulátorral működött.
A 19. század közepén jelentek meg a piacon az első elektromos autók, amelyek 1900-ig sebességrekordokat tartottak. Sajnos túl magas volt az ár, amiért kínálták őket, és az akkumulátoruk meglehetősen rövid élettartamú volt, ezért gyorsan lecserélték őket belső égésű motoros autókra.
Az elektromos autók gyártása iránti érdeklődés az 1990- es években ébredt fel, amikor a világ végre ráébredt, hogy ideje komoly figyelmet fordítani a környezetvédelemre.
Ma az elektromos autók eladásainak százalékos aránya a globális eladásokhoz viszonyítva 4,2%-a az összes autóeladásnak 2022-ban. Ez azt jelenti, hogy gyakorlatilag minden 250 megvásárolt autóból egy elektromos. És ez a szám továbbra is gyorsan növekszik.
2. mítosz: Nincs különbség hibrid és elektromos autó között
Tény: Valójában ez két különböző jármű. A hibrid autó benzin- vagy dízelmotorral, valamint kis villanymotorral és akkumulátorral rendelkezik. Az elektromos autónak nincs belső égésű motorja, hanem csak villanymotorja és akkumulátora.
3. mítosz: Az elektromos autók karbantartása magas
Tény: Igaz, hogy az akkumulátoros autó vásárlása drágább is lehet. De ezt számos adókedvezmény és kedvezmény ellensúlyozza, amelyek megkönnyítik a sofőrök számára ezen autómodellek megvásárlását.
Ezenkívül az ilyen típusú autók fenntartási költsége sokkal alacsonyabb. Nem cserélnek olajat, nem ellenőrzik a vezérműszíjat, és nem cserélnek ki számos egyéb fogyóeszközt, ahogy azt a hagyományos járművek megkövetelik.
Ráadásul az elektromos járművek kevesebb mozgó alkatrészt tartalmaznak, mint a hagyományos járművek (az elektromos járműveknek körülbelül 200 mozgó alkatrészük van, míg a belső égésű motorral szerelt autóknak több mint 2000).
A tankolási költségek is alacsonyabbak, mivel az áram ára mindig alacsonyabb, mint a benziné vagy a gázolajé.
4. mítosz: A töltés sokáig tart
Tény: Számos olyan változó van, amely befolyásolja a töltési időre gyakorolt hatást.
- Akkumulátor mérete
- Mekkora töltési sebességre képes
- Hol töltük – otthon vagy nyilvános töltőn
- Milyen erős a töltő
Tehát a gyakorlatban, ha otthon töltjük fel az autót, akár hat órába is telhet az akkumulátor teljes feltöltése. De ha van hozzáférésünk egy gyors DC töltőhöz, és az elektromos autóban van egy nagyfeszültségű egyenáram, akkor mindössze 10 percet vesz igénybe az akkumulátor feltöltése és 300 km megtételére is elegendő lehet.
5. mítosz: Az elektromos autók ugyanolyan károsak a környezetre, mint a hagyományos autók
Tény: Az elektromos járművek nulla károsanyag-kibocsátással járnak, és nem okoznak szennyezést útközben.
Igaz, hogy az elektromos modellek gyártása és az áramellátáshoz való villamos energia előállítása továbbra is üvegházhatást kelt, de a gyártók azt ígérik, hogy az elektromos járművek hamarosan szén-dioxid-semlegesek lesznek.
Ezen kívül olyan „zöld” akkumulátorokat fejlesztenek, amelyek újrahasznosíthatók.
6. mítosz: Az elektromos autók veszélyesen, mivel nincs hangjuk
Tény: Igaz, hogy az elektromos járművek hallgatnak. Ezért az utcákon közlekedő gyalogosok védelme érdekében 2019-ben olyan szabályozást vezettek be, amely előírja, hogy minden gyártónak „mesterséges” motorzajt kell beépíteni az autójába.
7. mítosz: Az elektromos járművek csak a városokban használhatók
Tény: Újbóli megjelenésének első éveiben (az 1990-es években) az elektromos járművek valóban meglehetősen lassan töltődtek, és nem tettek meg sok kilométert egyetlen töltéssel. Ezért csak városi környezetben való vezetésre tekintették kényelmesnek.
Ma ez nem releváns, mivel az akkumulátor élettartama folyamatosan növekszik, és jelenleg egy feltöltéssel több mint 300 km-t biztonságosan megtehetsz. Ezenkívül Európa-szerte elérhető töltőállomások lassú, közepes vagy gyors töltést kínálnak.
8. mítosz: Közúti balesetben az elektromos járművek veszélyesebbek, mint a hagyományos autók
Tény: Éppen ellenkezőleg. Az elektromos autók töréstesztjei azt mutatják, hogy sokkal biztonságosabbak. Ez annak köszönhető, hogy nincs bennük motor vagy üzemanyagtartály, amely meggyulladhat és felrobbanhat.
9. mítosz: Az akkumulátor csak néhány évig bírja, és sokba kerül a csere
Tény: Az akkumulátorra szinte minden elektromosautó-gyártó ad garanciát 8 és 10 év között. De ez nem jelenti azt, hogy 8 év után az akkumulátort ki kell cserélni.
Valójában sok 10 évnél idősebb elektromos autó üzemeli az eredeti akkumulátorral, és teljesen hatékonyan működik. Más szóval, amíg az akkumulátor 85% feletti hatékonyságot tart fenn, mindegy, milyen idős.
10. mítosz: Elektromos autót unalmas vezetni
Tény: Valószínűleg ez a leggyakoribb félretájékoztatás, és csak az hiszi el, aki nem vezetett elektromos autót. A különféle fejlesztéseknek, technológiai újításoknak köszönhetően az elektromos autók teljesítménye pont olyan jó, mint a belső égésű motoros autóké. Feltéve, ha nem jobb.
11. mítosz: Az elektromos autók túlterhelik az elektromos hálózatot
Tény: A hálózat túlterheléséhez a világ összes elektromos autóját egyszerre kell bekapcsolni és tölteni. Szerinted ez megtörténhet valah? Aligha.
12. mítosz: Az elektromos autók lassúak
Tény: Ez egy másik nagyon gyakori mítosz. Az igazság az, hogy az elektromos autók gyorsabbak lehetnek benzines társaiknál.
Ennek az az oka, hogy az elektromos motor nyomatékának 100%-át azonnal generálja. Amikor elektromos autót vezetsz és lenyomod a gázpedált, az álló helyzetből a sebességbe való átmenet szinte azonnali.