Ha játékmonitort vásárolsz, kétségtelenül találkozni fogsz néhány olyan kijelzővel, amelyek az Nvidia G-Sync technológiáját hirdetik.
A komoly áremelkedés mellett ezek a monitorok általában olyan játékorientált tulajdonságokkal rendelkeznek, mint a gyors válaszidő és a magas frissítési gyakoriság.
Hogy tudd, hová megy el a pénzed, összeállítottunk egy útmutatót, amely megválaszolja a következő kérdést: Mi az a G-Sync?
Röviden, a G-Sync egy adaptív frissítési hardvertechnológia, amely segít megelőzni a képernyő szakadásai és akadozását. A G-Sync monitorral simább mozgást fogsz észre venni játék közben, még nagy képsebességgel is.
Mi is az a G-Sync?
A G-Sync az Nvidia monitorszinkronizálási hardvertechnológiája. A G-Sync alapvetően kijavítja a képernyő szakadásait, és szinkronizálja a monitor frissítési gyakoriságát azokkal a képkockákkal, amelyeket a GPU másodpercenként összenyom.
A GPU másodpercenként megjeleníti a képkockák számát. Együtt véve ezek a keretek egyenletes mozgás benyomását keltik. Ugyanígy a monitor másodpercenként bizonyos számú alkalommal frissül, és törli a GPU által megjelenített új képkockák előző képét.
A zökkenőmentes működés érdekében a GPU egy pufferben tárolja a képkockákat. A probléma az, hogy előfordulhat, hogy a monitor puffere és frissítési gyakorisága nincs szinkronizálva, ami két összevarrt képkockából álló kényelmetlen vonalat eredményez.
A V-Sync volt erre a megoldás. Ez a szoftver alapú funkció lényegében arra kényszeríti a GPU-t, hogy a képkockákat a pufferében tartsa, amíg a monitor készen áll a frissítésre.
Ez megoldja a képernyő elszakadásának problémáját, de bevezet egy másikat: a késleltetett belépést. A V-Sync arra kényszeríti a GPU-t, hogy megtartsa a már megjelenített képkockákat, ami egy kis késést okoz a játékban és a képernyőn látható események között.
Az Nvidia első alternatívája a V-Sync helyett az Adaptive VSync. A régebbi technológiához hasonlóan az Nvidia illesztőprogram-alapú megoldása is egyesíti a képkockasebességet a kijelző frissítési gyakoriságával, hogy megakadályozza a képernyő törését.
Ha azonban a GPU-nak problémái voltak, az Adaptive VSync feloldja a képkockasebességet, miközben a GPU teljesítménye javul. Miután stabilizálódott, az Adaptive VSync lezárta a képkockasebességet, miközben a GPU ismét lassulni kezdett.
2013-ban az Nvidia bemutatta a G-Sync nevű hardvermegoldást. A VESA Adaptive Sync technológián alapul, amely változó frissítési gyakoriságot tesz lehetővé a kijelzőn.
Ahelyett, hogy a GPU-t arra kényszerítené, hogy kereteket tartson, a G-Sync arra kényszeríti a monitort, hogy a GPU által megjelenített képkockákhoz igazítsa a frissítési gyakoriságot. Ez a késleltetett belépéssel és a képernyő repedésével foglalkozik.
Az Nvidia azonban saját kártyát használ, ami leváltja a tipikus zoom kártyát, ami mindent vezérel a kijelzőn, pl. a képbemenet dekódolása, a háttérvilágítás szabályozása stb.
A G-Sync kártya 768 MB DDR3 memóriát tartalmaz az előző képkocka tárolására, így az összehasonlítható a következő bemeneti képkockával. Ez a belépési késleltetés csökkentése érdekében történik.
A PC oldalon az Nvidia illesztőprogramja teljes mértékben képes vezérelni saját kijelzőkártyáját. Manipulálja a függőleges leállítási intervallumot (VBI), amely az az időköz, amikor a monitor befejezi az aktuális képkocka rajzolását, és a következő képkocka kezdete között van.
Amikor a G-Sync aktiválva van, a monitor a számítógép szolgája lesz. Amikor a GPU elforgatja a képkockát a fő pufferben, a kijelző törli a régi képet, és felkészül a következő képkocka fogadására.
Ahogy a képkockasebesség felgyorsul és lassabb, a kijelzőn minden egyes kép a számítógépen megjelenő utasításoknak megfelelően jelenik meg. Mivel a G-Sync kártya támogatja a változó frissítési gyakoriságot, a képek gyakran nagyon eltérő időközönként kerülnek újrarajzolásra.
G-Sync rendszerkövetelmények
Évek óta a G-Sync monitorokkal kapcsolatban mindig is volt egy nagy korlátozás: Nvidia grafikus kártyára van szükség hozzá. Bár továbbra is szüksége van egy Nvidia GPU-ra, hogy teljes mértékben kihasználhassuk a G-Sync előnyeit – hasonlóan a jelenlegi RTX 3080-hoz –, az újabb G-Sync kijelzők támogatják a változó HDMI-frissítési gyakoriságot.
Ez azt jelenti, hogy az AMD kártyával változó frissítési gyakoriságot használhat, de az Nvidia teljes G-Sync modulját nem.
A következőkre lesz szükségünk:
Asztali számítógépek
- GPU – GeForce GTX 650 Ti BOOST vagy újabb
- Illesztőprogram – R340,52 vagy magasabb
G-Sync monitorokhoz csatlakoztatott laptopok
- GPU – GeForce GTX 980M, GTX 970M vagy GTX 965M GPU vagy újabb
- Illesztőprogram – R340,52 vagy magasabb
Laptopok beépített G-Sync kijelzővel
- GPU – GeForce GTX 980M, GTX 970M vagy GTX 965M vagy újabb
- Illesztőprogram – R352.06 vagy magasabb
FreeSync: a G-Sync alternatívája
Mint már korábban említettük, az AMD FreeSync a VESA Adaptive Sync technológián alapul. Az egyik fő különbség az, hogy nem használ szabadalmaztatott hardvert.
A FreeSync-tanúsítvánnyal rendelkező kijelzők inkább kész skálázótáblákat használnak, ami csökkenti a költségeket. Az egyetlen AMD hardver, amelyre szüksége van a FreeSync-hez, egy Radeon GPU.
Az AMD 2015-ben vezette be az AdaptiveSync támogatást.
A FreeSync nagyobb szabadságot biztosít a támogatott monitorok kiválasztásában. A FreeSync segítségével nem kell további hardvert vásárolni.
Ez fantasztikus költségvetési opcióvá teszi a G-Sync-kompatibilis opciók alternatívájaként.
Bármelyik technológiát is választjuk, ne feledjük, hogy mindegyiknek megvan a maga erőssége. Szerencsére a grafikus kártya és a monitor számos olyan kombinációja létezik, amelyek még élvezetesebb játékélményt nyújtanak.
Ha grafikus problémákat tapasztalsz, mert a monitor és a GPU nincs szinkronizálva, a Freesync lehet a megfelelő megoldás.