Bizonyára mindenki emlékszik a Mátrix-trilógia ikonikus jelenetére, ahol Neo szuperlassított felvételben kerüli el a golyókat?
Ezt az FPS vagy a képkockasebesség szabályozásával hozták létre, úgy hogy lelassították vagy felgyorsították a videó idejét.
Mit jelent az FPS?
Képkocka/másodperc vagy FPS „frames per second” az a sebesség, amellyel a képkockáknak nevezett képek megjelennek a kijelzőn, és mozgóképet alkotnak.
A naponta fogyasztott videótartalom valójában nem mozog. Valójában állóképek, amelyek egymás után játszódnak le. Ha egy videót 24 képkocka/mp sebességgel készítenek, ez azt jelenti, hogy 24 különálló képkocka kerül lejátszásra egy másodperc alatt.
Különböző sebességgel változnak a médiumok között, sok egyéb tényezőtől függően.
Hány képkocka van a videó 1 másodpercében? Milyen FPS-sel érdemes videózni?
24 képkocka van 1 másodperces videóban. Ez a normál képkockasebesség a videókhoz.
Az, hogy milyen képkockasebességgel érdemes videókat készíteni, a megcélzott videó típusától függ.
- Moziszerű: Ha moziszerű megjelenésre vágysz, akkor a 24 képkocka/mp-es sebesség neked való.
- Közösségi médiás videók, hirdetések és YouTube: Ha közösségi médiára forgatunk, akkor 30 képkocka/mp-es lehet, ami az alapértelmezett és legszélesebb körben használt formátum. Ha akcióvideókat forgatunk, és azt szeretnénk, hogy azok valósághűbbnek tűnjenek, azt javasoljuk, hogy 50 vagy 60 képkocka/mp sebességgel készítsük el videónkat.
- Old School: Ha azt szeretnénk, hogy a film réginek tűnjön (gondoljunk itt egy Charlie Chaplin filmre), akkor 12-16 képkocka/mp sebesség elegendő lesz.
A 30 és 60 az okostelefonokon elérhető leggyakrabban elérhető fps a szokásos közösségimédia-bejegyzésekhez. A magasabb FPS-sel történő felvétel zökkenőmentes felvételt biztosít, és lehetővé teszi, hogy lelassítsa a feldolgozást egy videószerkesztőn keresztül, rezgés és remegés nélkül.
Ezt leginkább lassított videók esetén használják.
Bármi, ami meghaladja a 60 képkocka/másodperc sebességet, használható lassításhoz, egyes telefonok beépített lassított üzemmóddal rendelkeznek, amely 240 képkocka/mp-es sebességgel forgatnak, és ez lehetővé teszi, hogy később 10-szeresen lelassítsa a videót egy videószerkesztő segítségével.
Érdekes tények a tévében és az FPS-ben
Tudtad, hogy a tévén keresztül sugárzott filmek képkockasebessége eltérő lehet, a világ más és más részén? Ennek az az oka, hogy világszerte három televíziós sugárzási frekvenciát használnak különböző fps-ekkel, nevezetesen NTSC, PAL és SECAM.
- Az NTSC a National Television Standards Committee rövidítése: ez volt az első televíziós szabvány az Egyesült Államokban, amelyet később Japánban, Kanadában és sok más országban használtak. Az NTSC 29,97 képkocka/másodperc sebességgel jelenik meg.
- A PAL a Phase Alternate Line rövidítése: amelyet az európai országokban játszanak, és másodpercenként 25 képkocka sebességgel jelenítik meg.
- A SECAM a Sequential Color and Memory rövidítése: és Kínában, Oroszországban, Pakisztánban és néhány más országban használják. Szintén 25 képkocka/másodperc sebességgel jelenik meg, de a színinformációk feldolgozásának módja miatt nem kompatibilis a PAL-lal.
FPS a játékokban
Játékban az fps a grafikus kártya kapacitásától és a teljes rendszertől függ. A jobb beállítás segít több képkockát megjeleníteni másodpercenként, és ez simább játékmenetet tesz lehetővé.
A népszerű első személyű lövöldözős játékok esetében a magasabb fps-t elérő játékos enyhe előnyben van az alacsonyabb fps-sel rendelkező játékossal szemben.
Ez azért van így, mert a nagyobb fps-el rendelkező játékos zökkenőmentes játékmenetet tapasztalhat, és a játékos könnyebben kiválaszthatja a célpontját.
A játékok 30 és 60-240 képkocka/másodperc körüliek lehetnek.
A játékosok számára is előnyös lehet egy magasabb frissítési gyakoriságú monitor. Valójában számos online eszköz is elérhető, amelyek fps-számlálóként működnek.