A kiterjesztett valóság (AR) olyan technológia, amely számítógép által generált fejlesztéseket hoz létre a létező valóságon felül, hogy a valóságot még értelmesebbé tegye azáltal, hogy képes együttműködni vele.
Mi is az a kiterjesztett valóság (AR)?
Az AR gazdagítja az észlelést azáltal, hogy virtuális elemekkel egészíti ki a fizikai világot
Ha a „nagyítás” azt jelenti, hogy valami növekszik vagy javul, akkor a kiterjesztett valóság (AR) a virtuális valóság egy olyan formájaként fogható fel, ahol a valós világ valamilyen módon bővül vagy javul a virtuális elemek használatával.
Az AR többféleképpen működhet, és sok különböző okból használják, de a legtöbb esetben az AR olyan forgatókönyvet foglal magában, amelyben a virtuális objektumokat lefedik és követik a fizikai objektumok tetején, hogy azt az illúziót keltsék, hogy egy és ugyanabban a térben vannak.
Az AR-eszközök kijelzővel, beviteli eszközzel, érzékelővel és processzorral rendelkeznek. Ezt okostelefonokkal, monitorokkal, fejre szerelhető kijelzőkkel, szemüvegekkel, kontaktlencsékkel, játékkonzolokkal és még sok mással lehet elérni. Hang- és érintésvisszajelzés is beépíthető az AR-rendszerbe.
Bár az AR a VR egy formája, egyértelműen különbözik abban, hogy a virtuális valósággal ellentétben, ahol a teljes élményt szimulálják, az AR csak néhány virtuális aspektust használ, amelyek a valósággal keverednek, hogy valami mást alkossanak.
Hogyan működik a kiterjesztett valóság?
A kiterjesztett valóság él, ami azt jelenti, hogy ahhoz, hogy működjön, lehetővé kell tennie a felhasználó számára, hogy olyannak lássa a világot, amilyen most, és ezt az információt felhasználja a tér manipulálására, a környezetből való információ kinyerésére vagy a fogyasztó valóságfelfogásának megváltoztatására. kétféleképpen érhető el.
Az AR egyik formája az, amikor a felhasználó a való világ élő felvételét nézi virtuális elemekkel. Sok sportesemény használja ezt a fajta AR-t, ahol a felhasználó élőben nézheti a játékot saját tévécsatornájáról, de láthatja a játékban elért eredményeket is.
Az AR egy másik típusa, amikor a felhasználó megtekintheti környezetét, általában a képernyőn kívül, de ekkor egy külön képernyő fedi át az információkat, hogy jobb élményt nyújtson.
Ennek ékes példája a Google Glass, amely olyan, mint egy egyszerű szemüveg, de tartalmaz egy kis képernyőt, ahol a felhasználó láthatja a GPS-navigátorokat, ellenőrizheti az időjárást, küldhet fotókat stb.
Miután valami virtuális került a felhasználó és a valós világ közé, az objektumfelismerés és a számítógépes látás lehetővé teszi az objektum valós fizikai objektumok általi manipulálását, valamint lehetővé teszi a felhasználó számára, hogy fizikai objektumok segítségével interakcióba lépjen a virtuális elemekkel.
Példa erre a kiskereskedők mobilalkalmazásai, ahol a felhasználó kiválaszthat egy virtuális objektumot a megvásárolni kívánt dolog közül, majd beillesztheti a való világba a telefonján keresztül. Láthatják például a valódi nappalijukat, de az általuk kiválasztott virtuális kanapé most már látható a képernyőn, így eldönthetik, hogy elférnek-e abban a helyiségben, amelynek színe a legjobban illik a szobához, és így tovább.
Utóbbira, ahol egy fizikai elem valami virtuálist kényszerít rá, láthatunk példát olyan mobilalkalmazásoknál, amelyek képesek olyan objektumokat vagy speciális kódokat beolvasni, amelyeket a felhasználó saját képernyőjén tud kezelni velük.
A kiskereskedelmi alkalmazások használhatják ezt a típusú AR-t, hogy lehetővé tegyék ügyfeleik számára, hogy további információkat olvassanak el egy fizikai termékről vásárlás előtt, megtekintsék más vásárlók véleményét, vagy megnézzék, mi van a bontatlan csomagjukban.
A kiterjesztett valóság rendszerek típusai
Az AR-megvalósításoknak többféle típusa létezik, amelyek mindegyike ugyanazokat a fent említett szabályokat követi, és egyes kiterjesztett valóságú eszközök mindegyiket vagy mindegyiket használhatják:
Marker és markerek AR
Ha az objektumfelismerést kiterjesztett valósággal használják, a rendszer felismeri a látottakat, majd ezt az információt felhasználva válaszol az AR-eszközre.
Ez csak akkor történik meg, ha egy adott címke látható az eszköz számára, és a felhasználó interakcióba léphet vele az AR-élmény teljessé tétele érdekében.
Ezek a jelölők lehetnek QR-kódok, sorozatszámok vagy bármilyen más tárgy, amely elszigetelhető a környezettől, hogy a kamera látható legyen.
A regisztrációt követően a kiterjesztett valóságú eszköz közvetlenül a képernyőre rétegezheti az ebből a címkéből származó információkat, vagy megnyithat egy hivatkozást, hangot játszhat le stb.
A megjelölt kiterjesztett valóság az, amikor a rendszer egy helyet, például iránytűt, GPS-t vagy gyorsulásmérőt használ. Az ilyen típusú kiterjesztett valóság rendszereket akkor alkalmazzák, amikor a hely kulcsfontosságú, például az AR-navigációban.
Réteges AR
Az AR ilyen típusa az, amikor a kiterjesztett valóság eszköze objektumfelismerést használ a fizikai tér azonosítására, majd virtuális információk rétegezésére.
Sok népszerű AR-eszköz használja ezt az űrlapot. Így kipróbálhatod a virtuális ruhákat, megmutathatod magad előtt a navigációs lépéseket, ellenőrizheted, hogy elfér-e az új bútor a házadban, tetoválást, maszkot vehetsz fel stb.
Vetített AR
Ez elsőre azonosnak tűnhet a réteges vagy egymásra helyezett kiterjesztett valósággal, de ez egy sajátos módon különbözik: a tényleges fényt a felszínre vetítik, hogy szimuláljanak egy fizikai tárgyat. Egy másik módja annak, hogy az AR-vetületről hologramként gondoljunk.
Az ilyen típusú kiterjesztett valóság egyik speciális felhasználási területe az lehet, hogy egy billentyűzetet közvetlenül a felületre terveznek, hogy kezelhető legyen a billentyűzet, vagy valós fizikai objektumok segítségével kölcsönhatásba léphessenek virtuális elemekkel.
Megvalósított alkalmazások a kiterjesztett valósághoz
Számos előnye van a kiterjesztett valóság használatának olyan területeken, mint az orvostudomány, a turizmus, a munkahely, a karbantartás, a reklámozás, a katonaság és a következők:
Oktatás
Bizonyos szempontból könnyebb és még szórakoztatóbb lehet a tanulás a kiterjesztett valósággal, és rengeteg AP-alkalmazás könnyítheti meg ezt. Általában csak egy szemüvegre vagy egy okostelefonra van szüksége ahhoz, hogy megismerjük a körülöttünk lévő fizikai tárgyakat, például festményeket vagy könyveket.
Ingyenes AR-alkalmazás például a SkyView, amely lehetővé teszi, hogy a telefont az égre vagy a földre irányítsuk, és megnézzük, hol vannak a csillagok, műholdak, bolygók és csillagképek a megfelelő időben, nappal és éjszaka egyaránt.
A SkyView egy fejlett, valódi navigációs alkalmazásnak tekinthető, amely GPS-t használ, mivel megmutatja a körülötted lévő valós világot, például fákat és más embereket, de felhasználja a tartózkodási helyét és az aktuális időt is, hogy megtanítsa, hol vannak ezek az objektumok, és hogy több információt adjon. mindegyikről.
A Google Fordító egy másik példa a tanuláshoz hasznos AR-alkalmazásokra. Ezzel beolvashatunk olyan szöveget, amelyet nem értünk, és valós időben lefordítja nekünk.
Navigáció
A navigációs útvonalak szélvédőn vagy fejhallgatón keresztül történő megjelenítése fejlett utasításokat ad a vezetőknek, kerékpárosoknak és más utasoknak, így nem kell lenézniük a GPS-készülékükre vagy okostelefonjukra, hogy meglássák, melyik irányba kell menniük.
A pilóták ugyanezen okból egy AR-rendszert használhatnak arra, hogy átlátszó sebesség- és magasságjelzőket jelenítsenek meg közvetlenül a szemükben.
Az AR-navigációs alkalmazás egy másik felhasználási módja lehet, hogy éttermek értékelését, vásárlói megjegyzéseit vagy menüelemeit közvetlenül az épület felett töltse fel, mielőtt belépne az épületbe, hogy elkerülje ezekre a dolgokra való online keresést.
Vagy talán a kiterjesztett valóság rendszere megmutatja a leggyorsabb útvonalat a legközelebbi olasz étteremhez, miközben egy ismeretlen városban sétálsz.
Más GPS AR-alkalmazások, például a Car Finder AR, használhatók parkoló autók megtalálására, vagy holografikus GPS-rendszer, például a WayRay, közvetlenül az Ön előtt tudja lefedni az útvonalakat.
Játékok
Számos AR-játék létezik, amelyek egyesíthetik a fizikai és a virtuális világot, és sokféle formában elérhetők számos eszközhöz.
Az egyik jól ismert példa a Snapchat, amely lehetővé teszi, hogy az okostelefon segítségével szórakoztató maszkokat és mintákat takarjon el az arcunkon, mielőtt üzenetet küldenénk. Az alkalmazás az arcod élő változatát használja, hogy virtuális képet helyezzen rá.
A kiterjesztett valóság játékok további példái közé tartozik a Pokemon GO! , INKHUNTER, Sharks in the Park (Android és iOS), SketchAR, Temple Hunt Game és Quiver.
Főkép forrása: seanleong.my