Aki szereti a PC-s játékokat, az már biztos találkozott az „Anti-aliasing” kifejezéssel. De mi is valójában az élsimítás, és mire használják?
Nos, ha ezek a kérdések foglalkoztatnak, akkor olvasd tovább cikkünket és mindent megtudhatsz az élsimítás definíciójától, fontosságától a típusokig.
Mi is az az anti-aliasing?
Az élsimítás egy módszer a vizuális hibák minimalizálására, miközben nagy felbontású képeket jelenít meg alacsonyabb felbontású rendszeren. Biztosan észrevettük már azokat a lépcsőzetes vonalakat vagy egyenetlen éleket amelyek a tárgyak vagy képek körül jelennek meg. Az ilyen képeket élsimítással teszik simává.
A képpontok téglalap alakúak, ezért hajlamosak szaggatott éleket kialakítani, miközben kerek éleket jelenítenek meg. Az élsimítással tökéletesen lekerekített éleket készíthet vagy kaphat.
Ez úgy történik, hogy elszíneződést adnak az objektum vonalaihoz vagy éleihez. Így a szaggatott élek vagy összeolvadnak, vagy elmosódnak, ami a kép kicsinyítésénél figyelemre méltó.
Szükséges az élsimítás?
A legtöbb régi játék simán fut PC-n élsimítás nélkül. Ez azért van, mert javultak a felbontások, és a GPU konfigurációk is. De a modern játékok megkövetelik az élsimítás bekapcsolását, különösen, ha nagy képernyőt használunk.
Ennek az az oka, hogy a képernyő méretének növekedésével a felbontás változatlan marad, és ez szaggatott képeket eredményezhet.
Ha azonban 21 colos 4K képernyőnk van, akkor nagyon valószínűtlen, hogy élsimításra lesz szükségünk. Tehát a képernyő felbontásától és a hardver konfigurációjától függ, hogy szüksége van-e élsimításra vagy sem.
Melyek az anti-aliasing típusai?
Az anti-aliasing különböző típusú, és ugyanazt a célt eltérően szolgálja. Tehát röviden beszéljünk a különböző élsimítási technikákról.
MSAA
A Multi-Sample Anti-Aliasing néven is ismert MSAA az egyik leggyakoribb és legmegbízhatóbb élsimítási típus. Ez a teljesítmény és a vizuális hűség teljes egyensúlya.
Az MSAA élsimítás több mint egy, kettő vagy több pixelből álló mintát használ egymás mellett, hogy jobb képhűségű képet hozzon létre.
Ha több mintát használ, a kép tisztább lesz. A több minta azonban nagyobb GPU-teljesítményt jelent. Az MSAA átlagosan 2, 4 vagy 8 mintát használ.
Két technika használja az MSAA-t az élsimítás eléréséhez:
- Továbbfejlesztett minőségi élsimítás – az AMD fejlesztése
- Coverage Sampling anti-aliasing – az Nvidia által kifejlesztett
Ezek a technikák azonban sokkal hatékonyabbak, mivel a hardver terhelése sokkal kisebb.
SSAA
A Super Sampling Anti-Aliasing néven is ismert SSAA egy alapvető, mégis igényes élsimítási technika. Ez a módszer kezdetben nagy felbontásban jeleníti meg a képet, és lemintázza azt, ami tisztább és élesebb képet eredményez.
Az SSAA segítségével nagyszerű eredményeket érhet el. Mivel azonban ilyen jól teljesít, néha korlátozhatja a GPU teljesítményét. Ez az oka annak, hogy az SSAA-t nem szabad elavult vagy gyengébb grafikus kártyákkal rendelkező PC-ken használni.
FXAA
A Fast Approximate Anti-Aliasing néven is ismert FXAA-t az Nvidia készítette. Ha az élsimításról van szó az alsókategóriás eszközökön/számítógépeken, az FXAA a legjobb technika.
Ez azért van, mert a hardver vagy a GPU tekintetében az FXAA nem olyan igényes. Közvetlenül kisimítja a 2D képet, amint megjelenik a képernyőn. Ez csökkenti a GPU terhelését, így a legalkalmasabb az alsó kategóriás PC-k számára.
Ennek azonban van egy árnyoldala. Mivel az alsó kategóriás eszközökhöz alkalmas, az általa készített kép elmosódott lehet, ami semmiképpen sem hasonlítható össze az SSAA vagy MSAA technikákkal készített képekkel.
MLAA
A Morphological Anti-Aliasing néven is ismert MLAA egy hardverigényes élsimítási technika. Ez azért van így, mert az MLAA az FXAA-hoz hasonlóan eltávolítja a szaggatott éleket a kép elmosásával és a pixelek keverésével. Ez azonban erősen elmosódott képeket eredményez.
SMAA
Más néven Subpixel Methodological Anti-Aliasing, az SMAA valami hasonló az MLAA-hoz és az FXAA-hoz. Azonban mindkettőnél jobb.
Ennek az az oka, hogy az SMAA minimálisra csökkenti az elmosódást, ami jobb és élesebb képet nyújt a felhasználónak.
TXAA
A Temporal Anti-Aliasing néven is ismert TXAA-t az Nvidia hozta létre. Ez egy összetett, egyedi és hatékony módszer az időbeli aliasing és a szaggatott élek kezelésére az AA technikák segítségével.
Az AA technikák segítenek a mozgás könnyű simításában. Ez azonban hardverigényes, és nem sok játék használja ezt az élsimítási módszert.
DLSS
A Deep Learning Super-Sampling néven is ismert DLSS-t szintén az Nvidia hozta létre, és csak a Turing- és Volta-alapú GPU-kkal kompatibilis. Ez azért van így, mert a DLSS a Turing magoktól függ, amelyek csak a fent említett GPU-kkal működnek.
A DLSS egy fejlett technológia, amely az Nvidia szuperszámítógépein létrehozott mély tanulást használja fel. Ez a technika segít a GPU-nak jobb képet készíteni, amely részletesebb, tisztább és jobb felbontású a tenzormagok használatával.
Melyik anti-aliasing technikát érdemes használni?
Nos, a fenti élsimítási technikák mindegyike elvégzi a munkát. De melyiket érdemes választani?
Ha alaposan végignéztük a részleteket, biztos észrevettük, hogy ezek a technikák a GPU-t használják fel jobb képek készítésére. Tehát az alapján választhatunk.
Például az alábbi módszerek az utófeldolgozástól és az alacsony és közepes teljesítményű PC-ktől függenek:
- FXAA
- MLAA
- SMAA
A fenti aliasing módszerek átlagos eredményeket adnak, és nem terhelik túl a hardvert. Az ezekkel a módszerekkel készített képen azonban elmosódást tapasztalhat.
És ha összehasonlítjuk az ezekkel a módszerekkel készített képeket a szupermintavételi módszerekkel, az eredmények jelentősen eltérőek lesznek.
Azok, akik csúcskategóriás konfigurációval rendelkeznek, a következőket válasszák:
- SSAA
- MSAA
Ezekkel a technikákkal a korábbi módszerekkel összehasonlítva éles és tiszta képet érhet el. A jobb eredmények eléréséhez azonban megfelelő mennyiségű GPU-teljesítményt kell biztosítania.
A hátránya az, hogy amikor a GPU energiát fogyaszt, az FPS jelentősen csökkentheti és tönkreteheti a játékélményt, különösen, ha gyenge a számítógépünk.
Bizonyos technikák, például a DLSS, TXAA, CSAA és EQAA nem népszerűek, mivel kevesebb játék támogatja őket.
Tehát minden azon múlik, hogy milyen hardverkonfigurációink vannak. Ha nagy játékos vagy, jó teljesítményre számítasz, és nagyszerű konfigurációkkal rendelkező számítógéped van, akkor ragaszkodj az FXAA-hoz vagy valami hasonlóhoz.
Azok pedig, akik vizuális hűséget keresnek, de nem sokat törődnek a teljesítménnyel, választhatják az SSAA-t.
Az élsimítási módszerek kiválasztásának másik nagyszerű módja az egyes módszerek kipróbálása. Így valós időben ellenőrizhetjük, hogy melyik működik megfelelően számunkra.